Bezoekers

111982
TodayToday3
YesterdayYesterday22
This WeekThis Week95
This MonthThis Month664
All DaysAll Days111982

Ook in 2018 : Onderhoud wegen belangrijk

Persinformatie RTV Drenthe debat 5 maart 2014 is nog steeds,ook in 2017, actueel!

Door onze fractie is met regelmaat gewezen op de importantie van een goed onderhouden wegennet.

 

De gemeente Midden-Drenthe heeft ongeveer 800 kilometer wegen. Er zijn wegen met een wegbreedte van 3 meter (ruilverkavelingswegen) en met een breedte van 5 meter (doorgaande stroomwegen). We nemen een gemiddelde breedte en komen op 4 meter. Het totaal oppervlak aan wegverharding is dan ongeveer: 800.000 x 4 = 3.200.000m2.

Er zijn wegen die druk bereden worden. Er zijn wegen die door zwaar verkeer belast worden. De geschatte gemiddelde levensduur van deze wegen is 20 tot 25 jaar. We nemen daar het gemiddelde van, dus 22,5 jaar.

Voor het langdurig in stand houden van een bestaande wegconstructie kan / moet deze:

A. 1 x in de 7 jaar worden voorzien van een slijtlaag, dus in 22,5 jaar wordt 2 x een slijtlaag aangebracht om scheuren in het asfaltdek te dichten (ter voorkoming van water in de fundering van de wegconstructie).

B. 1 x per 20 a 25 jaar worden voorzien van een versterkingslaag (asfaltbeton o.i.d.) van 8 tot 12 cm dikte.

 

De kosten worden begroot op:

Aanbrengen 2 x slijtlaag(A) € 1.25 per m2 = 2,50 per m2

1 x deklaag(B) € 20.00 per m2=20.00 per m2

---------------------

Totaal 22.50 per m2

Daardoor komen de kosten per jaar op: totaal oppervlakte wegen x de kosten per vierkante meter = 3.200.000 x €22,50 = € 3,2 miljoen per jaar!!!

Conclusie: de € 800.000 die wordt begroot is ongeveer een vierde van wat er elk jaar benodigd is!

NB: Deze berekening kan ook gelden voor zogenaamde klinkerbestrating. (Door de bank genomen worden plaatselijke verzakkingen ieder jaar hersteld en wordt ongeveer eens in de 25 jaar alles opnieuw bestraat.)

We plegen dus roofbouw en kweken achterstalling onderhoud, als we bij 8 ton per jaar blijven.

2 x in de 7 jaar, kan normaal gesproken een slijtlaag worden aangebracht. Na 25 jaar MOET reconstructie worden toegepast. Asfaltbeton. Let op het geweldige verschil in kwaliteit, geodkoop is beslist niet het beste. Doe je deze cyclus niet, dan valt de weg als het ware uit elkaar en is de ramp niet te overzien met als gevolg extreem hoge kosten.

Uitstel kost geld, langer uitstel kost nog veel meer geld. Tot slot: als scheuren in de wegen niet gedicht zijn voor de winter, zijn er nog meer onnodige kosten.

 

Helaas zijn wij de enige partij die waarschuwt voor de gevolgen van het verwaarlozen van de wegen. Dat hier meer geld voor nodig is, wordt meestal ontkend. Daarnaast is er de verkeersveiligheid en de aansprakelijkheid van de gemeente. En dan praten we nog niet eens over een strenge winter met vorst en ijzel.

Deel dit artikel

Submit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

ANBI logo